Κυριακή 1 Απριλίου 2018

Ακολουθεί ένα άρθρο σχετικά με το χάσμα των γενεών, εστιασμένο στο ψηφιακό χάσμα γενεών. Στη συνέχεια υπάρχει πληροφοριακό υλικό σχετκά με τη γλώσσα που χρησιμοποιούν οι νέοι κατά τη χρήση του διαδικτύου και οι διαφορές τους από τη γλώσσα των μεγαλύτερων.

Το χάσμα των γενεών στην ψηφιακή εποχή

Τα παιδιά που γεννήθηκαν την εποχή των υπολογιστών είναι πολύ διαφορετικά από αυτά που γεννήθηκαν την εποχή της τηλεόρασης. Η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας, σύμφωνα με τους ψυχολόγους, δημιουργεί ολοένα και μεγαλύτερα χάσματα γενεών.
Διάβασα, στους New York Times, ένα άρθρο που με εντυπωσίασε και με υποχρέωσε να σκεφτώ. Ο δημοσιογράφος Brad Stone γράφει την έκπληξη που ένιωσε όταν η δύο ετών κόρη του έπιασε το Kindle, το βιβλίο/υπολογιστή (του έχω αφιερώσει ένα παλαιότερο άρθρο στους Διαλόγους) και είπε: το βιβλίο του μπαμπά! Το μωράκι, που ξέρει ήδη το παραδοσιακό βιβλίο, αναγνώρισε ότι οι λέξεις που διαβάζει ο μπαμπάς στο συνηθισμένο βιβλίο, περάστηκαν, με κάποιο τρόπο, σε ένα ηλεκτρονικό μαραφέτι που μοιάζει με παιχνίδι, και εδώ είναι η ουσία, της φαίνεται κάτι το απόλυτα φυσιολογικό.
Η οπτική γωνία που θα διαμορφώσει αυτό το μωρό για τον κόσμο, θα είναι διαφορετική από αυτή του πατέρα του. Ήδη, μιλάει με τη γιαγιά και τον παππού στο Skype video και ξέρει ήδη να παίζει παιχνίδια στο iPhone του μπαμπά. Μεγαλώνει με αυτά τα ηλεκτρονικά επιτεύγματα, αλλά δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο για ένα παιδί 10 μόλις χρόνια μεγαλύτερο. Το άρθρο του Stone έχει να κάνει ακριβώς, με το χάσμα των ηλεκτρονικών γενεών.
Ο Lee Rainey, διευθυντής του Pew Research Center’s Internet and American Life Project, ισχυρίζεται ότι νέοι με διαφορά ηλικίας 2, 3 ή 4 χρόνων, έχουν πολύ διαφορετικές εμπειρίες από την τεχνολογία. Αυτή αναπτύσσεται τόσο γρήγορα που δεν την προλαβαίνει κανείς. Οι φοιτητές του πανεπιστημίου συχνά απορούν με τα όσα καταφέρνουν να κάνουν τα παιδιά του γυμνασίου με τις καινούριες τεχνολογίες με τις οποίες οι ίδιοι δεν είναι εξοικειωμένοι. Μπορούμε να μιλάμε για χάσμα των “ηλεκτρονικών” γενεών, με κάθε πληθυσμιακή κατηγορία να έχει διαμορφωθεί σύμφωνα με την επικρατούσα τεχνολογία της εποχής της. Το άλλο παράδειγμα που δίνει ο Stone, είναι αυτό της ηλικίας 3 ετών κόρης ενός φίλου του η οποία, έχοντας συνηθίσει τόσο πολύ την οθόνη αφής του iPhone του πατέρα της, μόλις δει φορητό υπολογιστή, πηγαίνει και αγγίζει την οθόνη του, περιμένοντας κάποια αντίδραση. Οι πρόσφατες έρευνες του Ερευνητικού Κέντρου Pew έδειξαν ότι οι έφηβοι στέλνουν πολύ περισσότερα  SMS από τους άνω των 20 ετών, ενώ παίζουν και πολύ περισσότερα online παιχνίδια.
Ο Larry Rosen, καθηγητής ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, ξεχωρίζει τη σημερινή νεολαία σε δύο κατηγορίες. Όσοι γεννήθηκαν κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1980 αποτελούν τη Net Generation, ενώ όσοι γεννήθηκαν από το 1990 ως σήμερα, αποτελούν την iGeneration. Σημερινοί εικοσάρηδες ή μόλις 30 ετών, οι ανήκοντες στη Net Generation, περνούν (σύμφωνα με τα στοιχεία του Rosen) γύρω στις 2 ώρες καθημερινά μιλώντας στο τηλέφωνο και χρησιμοποιούν συχνά το ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο. Η iGeneration, κάτι σαν τα μικρά αδελφάκια των προηγούμενων, περνούν πολύ περισσότερο χρόνο γράφοντας παρά μιλώντας στο τηλέφωνο, δεν συγκινούνται από την τηλεόραση, ενώ έχουν την τάση να επικοινωνούν κυρίως με messenger από το Διαδίκτυο. Ο Rosen προβλέπει ότι οι νέες γενεές δεν θα διακρίνονται για την υπομονή τους, αντίθετα από τους μεγαλύτερους, θα περιμένουν άμεση ανταπόκριση από τους ανθρώπους που έρχονται σε επαφή και θα επιδεικνύουν ανυπομονησία. Θα περιμένουν από τους καθηγητές τους άμεση ανταπόκριση και αυτό βέβαια θα δημιουργήσει προβλήματα. Επίσης, θα έχουν την εντύπωση ότι μπορούν να έχουν πρόσβαση στο οτιδήποτε και στον καθένα επειδή, έτσι θα έχουν συνηθίσει. Ο Mizuko Ito, ανθρωπολόγος και ερευνητής του πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, πιστεύει ότι τα παιδιά που παίζουν ψηφιακά και online παιχνίδια όπως το Club Penguin ή το Moshi Monsters, θα δυσκολεύονται να δουν τη διαφορά ανάμεσα στους ψηφιακούς και τους πραγματικούς τους φίλους. Βρίσκει όμως θετικό το γεγονός ότι αυτά τα παιδιά θα διασκεδάζουν συμμετέχοντας ενεργά, με τον υπολογιστή τους και δεν θα τους αρέσει καθόλου, από όσο έχει ήδη φανεί, να “αράζουν” στον καναπέ και να βλέπουν τηλεόραση. Πιθανά, θα είναι πιο δημιουργικά από τους γονείς τους, αλλά θα είναι ταυτόχρονα και πιο εκλεκτικά σε σχέση με τα προϊόντα που θα αγοράζουν και θα υποχρεώσουν τις βιομηχανίες και τις εταιρείες να πωλούν προϊόντα υψηλού επιπέδου.
Το πιο ενδιαφέρον πάντως είναι ότι αυτοί οι ειδικοί παρατηρούν ότι οι σημερινοί νέοι είναι πιο ικανοί στην πολυεπεξεργασία, στο να κάνουν πολλές ενέργειες ταυτόχρονα, με σχετική επιτυχία. Οι έρευνες του Rosen καταδεικνύουν ότι οι ηλικίας 16-18 ετών μπορούν και εκτελούν ταυτόχρονα 7 διαφορετικά πράγματα (να στέλνουν για παράδειγμα SMS ενώ συνομιλούν στο messenger, τσεκάρουν το Facebook , ακούνε μουσική και βλέπουν τηλεόραση...) Οι άνω των 20 καταφέρνουν 6 ενώ οι γύρω στα 30 μόλις ...5,5
Δεν το λένε ξεκάθαρα, αλλά το αφήνουν να εννοηθεί και με το παραπάνω, οι σημερινοί νέοι είναι πιο έξυπνοι από τους γονείς τους. Αυτό είναι πολύ παρήγορο αν αναλογιστούμε κατά πόσο κάναμε εμείς οι μεγαλύτεροι καλύτερο τον κόσμο που τόσο πολύ θέλαμε να αλλάξουμε.
Αθανασόπουλος Τάκης, http://dialogoi.enet.gr, 14/4/2010
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ:
1). Να ερμηνεύσετε το περιεχόμενο του ακόλουθου αποσπάσματος σε μια παράγραφο 60-80 λέξεων.: «Μπορούμε να μιλάμε για χάσμα των “ηλεκτρονικών” γενεών, με κάθε πληθυσμιακή κατηγορία να έχει διαμορφωθεί σύμφωνα με την επικρατούσα τεχνολογία της εποχής της.»
2).Να βρείτε τη δομή της 4ης παραγρ. του κειμένου.
Γ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ:
Σε μια επιστολή που θα απευθύνεται στο σύλλογο γονέων και κηδεμόνων του σχολείου σας να περιγράψετε τα αίτια δημιουργίας του χάσματος των γενεών στον τομέα της χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης,τις συνέπειές του και τους τρόπους που προτείνετε για την αντιμετώπισή του.

Πληροφοριακό υλικό που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί από τους μαθητές, τόσογια την απάντηση στην παραγωγή λόγου, αλλά και για την γενικότερη ενημέρωσή τους πάνω στο θέμα αυτό.
Χαρακτηριστικά της επικοινωνίας στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης

Γραπτή, με έντονο το στοιχειό του αυθόρμητου προφορικού διαλόγου.
Ευρεία χρήση greeklish.
Μικρή έκταση κειμένων λόγω της πυκνής επικοινωνίας. Ολόκληρο το μήνυμα μπορεί να αποτελείται από μια μοναχά πρόταση, η προσφώνηση και ο αποχαιρετισμός καταργούνται
Εκφράσεις της καθημερινής γλωσσάς(π.χ.“φτουκιαπ’τηναρχή”) και στοιχεία από τον κώδικα της κάθε παρέας
Πραγμάτωση διάλογου μέσω σχολίων σε κάποια δημοσίευση
Γλωσσική οικονομία, η οποία χαρακτηρίζεται από άφθονα λάθη και συντομογραφίες (π.χ.τπτ)
Επανάληψη γραμμάτων και σημείων στίξεως(έλαρεεεεεεεεεε!!!!!,πςςςςςςςςςςςςςς!!!!) για να δοθεί έμφαση.
Χρησιμοποίηση κεφαλαίων γιαναφωνάξουμε κάτι (π.χ.ΣΟΒΑΡΑ???)
Emoticons για να δείξουμε τασυναισθήματα και τις σκέψειςμας ,  π.χ.


Χαρακτηριστικά επικοινωνίας των μεγαλυτέρων

Γράφουν με βάση τα γνωρίσματα της τυπικής γραπτής επικοινωνίας (π.χ. χρησιμοποιώντας παραγράφους)
Μεγαλύτερη έκταση κειμένων και περιεκτικότερο νόημα απ’ό,τι αυτά των νέων.
Επικοινωνία μέσω μηνυμάτων και συνήθως πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα χωρίς να ξεφεύγουν από αυτό.
Η πλειοψηφία τους δεν συνηθίζει να κάνει σχόλια και likes.
Χρήση των ελληνικών σε ευρεία κλίμακα σε αντίθεση με την αντίστοιχη χρήση των greeklish που κάνουν οι νέοι.

Υπάρχει διάλογος μεταξύ των γενεών στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης;

Ο διάλογος μεταξύ νέων καi μεγαλυτέρων είναι πολύ σπάνιος αν όχι ανύπαρκτος
.•Όταν αυτό συμβαίνει ,συνήθως προκαλείται λόγω της περιέργειας των νέων,πιστεύοντας πως οιμεγαλύτεροι θα τουςπληροφορήσουν σωστά καi αντικειμενικά.
Επίσης, ένας ακόμα λόγος που συντελεί στο να υπάρχει συζή-τηση μεταξύ των νέων και των μεγαλυτέρων, είναι η απρόσωπη επικοινωνία που προσφέρει το διαδίκτυο ,έτσι ο νέος προτιμά να απευθυνθεί σε κάποιον μεγαλύτερο τον οποίον γνωρίζει μόνο μέσα από τοδιαδίκτυο και όχι προσωπικά, όπως λ.χ.στον πατερά ή τη μητέρα του
Οι νέοι στρέφονται σε ενήλικες που εμπιστεύονται συνήθως συγγενείς ή κάποιο αναγνωρίσιμο πρόσωπο(π.χ.δημοσιογράφο) ο όποιος διατηρεί profile σε κάποια σελίδα.

Ποιοι οι λόγοι που οδηγούν στις διαφορές των δυο γενεών στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης;
Αρχικά, οι διαφορές είναι ατομικές λόγω του διαφορετικού χαρακτήρα κάθε ανθρώπου.
Στη συνέχεια, οι αντιθέσεις εντοπίζονται στηδιαφορά ηλικίας μεταξύ των νέων κα των μεγαλυτέρων, κάτι που είναι και ο βασικότερος παράγοντας αυτού του“ διαδικτυακού” χάσματος.
• Οι μεγαλύτεροι, αποφασίζουν να δικτυωθούν με σκοπό να ανταλλάξουν ιδέες, απόψεις και να μοιραστούν εμπειρίες ή για επαγγελματικούς λόγους. Δημοσιεύουν και σχολιάζουν διάφορα άρθρα με κοινωνικοπολιτικό χαρακτήρα.

Οι νέοι σε αντίθεση δημιουργούν profiles με κύριο σκοπό την κοινωνικοποίηση και την ανάπτυξη διαδικτυακών σχέσεων. Επίσης ένας ακόμα λόγος που οδηγεί μια μερίδα νέων στη δικτύωσή τους είναι η έλλειψη επικοινωνίας στο σπίτι και για την ικανοποίηση της ανάγκης αυτής στρέφονται στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης.




ΧΑΣΜΑ ΓΕΝΕΩΝ ΣΤΙΣ ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ (αναφορικά με τη χρήση των νέων τεχνολογιών). (απόσπασμα από το project “Διαπροσωπικές σχέσςις των εφήβων”, που πραγματοποιήθηκε από τους μαθητές του 4ου ΓΕΛ Τρικάλων κατά το σχολικό έτος 2013-14 και έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου.)

Με τον όρο χάσμα γενεών αναφερόμαστε στην έντονη διαφοροποίηση, ανάμεσα στους νέους και τους μεγαλύτερους, ως προς τις αντιλήψεις, τις ιδέες και τον τρόπο ζωής γενικότερα. Από την είσοδο του διαδικτύου στη ζωή μας και μετά παρατηρείται μία νέα μορφή χάσματος, το λεγόμενο διαδικτυακό χάσμα γενεών.
Είναι ξεκάθαρα αντιληπτό από όλους μας ότι στα άτομα μικρότερης ηλικίας εντοπίζεται μία εκπληκτική ευχέρεια στη χρήση και κατανόηση των σύγχρονων τεχνολογιών και κατ'επέκταση του διαδικτύου. Αντιθέτως τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας είναι πιο αποστασιοποιημένα σε ότι αφορά τη χρήση του διαδικτύου.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έρευνα της Focus-Bari νέοι ηλικίας από 13 ως 17 ετών συνδέονται με το Διαδίκτυο σε ποσοστό 66,6% και από τα 18 ως τα 24 σε ποσοστό 59,2%.Αντιθέτως,από τα 45 ως τα 54, χρησιμοποιούν το διαδίκτυο σε ποσοστό 17,7% ενώ πολύ μικρή επαφή με το διαδίκτυο παρατηρείται στα άτομα 55 έως 70 ετών με ποσοστό μόλις 4%.
Αυτό συμβαίνει διότι τα άτομα μικρότερων ηλικιών, μόλις από τα πρώτα χρόνια της ζωής τους, ήρθαν και έρχονται σε άμεση επαφή με το διαδίκτυο. Συνεπώς, η συγκεκριμένη ενασχόληση είναι για τα παιδιά αυτά κάτι φυσιολογικό και αναμενόμενο, όσο και αν εκπλήσσονται οι μεγαλύτεροι από την εξοικείωση τους αυτή.
Από την άλλη πλευρά, η μέση ηλικία παρουσιάζει μία στοιχειώδη ενασχόληση με το διαδίκτυο. Στην πλειοψηφία των ατόμων της συγκεκριμένης ηλικιακής κατηγορίας η επαφή τους με το διαδίκτυο προήλθε από το γεγονός ότι αποτελεί πλέον αναγκαίο εργαλείο για τα περισσότερα επαγγέλματα. Έτσι “αναγκάστηκαν” να βάλουν στη ζωή τους και κυρίως στη δουλειά τους το διαδίκτυο.
Όσον αφορά τα άτομα της τρίτης ηλικίας, η περιορισμένη επαφή τους με το διαδίκτυο οφείλεται στο διαφορετικό μοντέλο ζωής που έχουν συνηθίσει όπως και στη δυσκολία προσαρμογής και μάθησης της χρήσης των νέων τεχνολογιών της σύγχρονης εποχής.
Τέλος, άξιο αναφοράς είναι οι διαφορές στις τεχνολογικές και διαδικτυακές εμπειρίες που παρατηρούνται ακόμα και μεταξύ ατόμων με πολύ μικρή διαφορά ηλικίας λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης της τεχνολογίας. Πώς είναι δυνατόν λοιπόν να μην δημιουργηθεί διαδικτυακό χάσμα ανάμεσα, λόγου χάρη, σε έναν παππού με το εγγόνι του!
Όλοι μας καθημερινά βιώνουμε το χάσμα των γενεών, το οποίο σύμφωνα με έρευνα που διοργάνωσε το ιδρυμα Gallup με συμμετοχή 40.000 χρηστών του ιντερνετ εδειξε πως το χασμα υπαρχει και στο διαδικτυο.
Σύμφωνα με αυτή την έρευνα τα άτομα ηλικίας απο 18-24 χρησιμοποιούν το ίντερνετ για ψυχαγωγία,εργασία,γνωριμίες και πληροφόρηση.Ενώ άτομα ηλικίας 35 με 54 για επαγγελματικούς σκοπους.Το 82% των πρωτων για ληψη ειδήσεων έναντι του 65% των δεύτερων.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που για την νέα γενιά το ίντερνετ ειναι κομμάτι της προσωπικής τους ζωής.Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο για την κοινωνία της πληροφορίας τα ποσοστά χρήσης εξελιγμένων διαδικτυακών υπηρεσιών που αντιστοιχούν στους ν’εους ειναι τριπλάσια των ποσοστών που αντιστοιχούν στο γενικ’ο πληθυσμό.
Ενδιαφέρον έχει επίσης η έρευνα future scapes της Activmedia που μελέτησε τους λόγους χρήσης του διαδικτίου για τις διάφορες ηλικίες.Για παραδειγμα το 66% ατόμων ανω των 65 ετών δήλωσε πως το ιντερνετ έχει κάνει την ζωή τους πιο ενδιαφέρουσα ενώ μόλις το 50% ατόμων 25-34 απάντησε το ίδιο.Επίσης, 46% άνω των 65 ετών δήλωσε πως η χρήση του διαδικτύου βελτιώνει τις διαπροσωπικές σχέσεις.Την ίδια απάντηση έδωσε το 19% ανθρώπων 25 με 34.

Συμπέρασματικά:Πόσο η χρήση των νέων τεχνολογιών βοηθάει στην επικοινωνία των νέων;
Η σημερινή νεολαία έχει μεγαλώσει σε μία κοινωνία με το Internet ως βασικό στοιχείο της και οι περισσότεροι κατανοούν το Internet περισσότερο από τους γονείς τους. Έτσι, παρ’ όλο που οι γονείς παρέχουν πλέον στα παιδιά τους υπολογιστή με πρόσβαση στο Internet γιατί το θεωρούν χρήσιμο εργαλείο για την εκπαίδευσή τους, την ενημέρωσή τους ακόμα και την επικοινωνία τους με τους γύρω, η αλόγιστη και πολύωρη χρήση του τους ανησυχεί λόγω και της ελλιπούς κατανόησής του αλλά και των κινδύνων που όντως υπάρχουν. Έχουμε πλέον μια νέα διαμάχη στις οικογένειες με τους γονείς να φοβούνται τα αποτελέσματα της χρήσης του Internet από τα παιδιά τους, και τα παιδιά να μην δέχονται τις παρατηρήσεις των γονέων κατηγορώντας τους για ελλιπή γνώση του αντικειμένου.
Σύμφωνα με μία ανάλυση της i-SAFE America παρουσιάζονται οι διαφορές στην αντίληψη του Internet από γονείς και παιδιά.\
Το ερώτημα βέβαια που απασχολεί όλους είναι κατά πόσο η χρήση των νέων τεχνολογιών στην επικοινωνία των εφήβων ειδικότερα προωθεί την καλύτερη επικοινωνία μεταξύ τους. Οπωσδήποτε , κατανοούμε ότι η μηχανή από μόνη της δεν είναι «κακό»’, αλλά απλά «μέσο» επικοινωνίας. Επομένως, η σωστή ή όχι χρήση του έγκειται στην προσωπική ευθύνη του καθενός.
Όμως τα ερωτήματα που γεννώνται είναι εύλογα:
  • Πόσο ώριμοι είναι οι σημερινοί νέοι ώστε να διακρίνουν τους κινδύνους από τη χρήση των νέων τεχνολογιών;
  • Πόσο έχει υποκαταστήσει η κοινωνική δικτύωση την ουσιαστική επικοινωνία μεταξύ τους ;
  • Πόσα like κάνει κάθε έφηβος καθημερινά αντί να συναντηθεί , να μιλήσει και να αλληλεπιδράσει με κάποιον φίλο του;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου